پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118905
آنچه رهبري در خشت خام مي بينند
تاریخ انتشار : 1393/06/25 18:01:47
نمایش : 1289
ايران طي چند سال اخير به صورت غير مستقيم با داعش جنگيده است اما حضور در قالب ائتلاف آمريکا عليه داعش يک آدرس انحرافي و اشتباه را مي دهد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب روز گذشته پشت پرده دعوت هاي مکرر آمريکا براي همکاري با ايران در مبارزه با داعش را بيان کردند. ايشان ۳ کد در اين باره مطرح کردند. ابتدا درخواست سفير آمريکا در عراق، دومين کد، درخواست جان کري وزير خارجه آمريکا از جواد ظريف، وزير خارجه ايران و سومين کد هم مروبط به درخواست وندي شرمن، معاون وزير خارجه امريکا از عباس عراقچي، معاون وزير خارجه ايران بوده است.

اين بيان صريح رهبر انقلاب نشان داد ماجراي دعوت از ايران صورت گرفته است اما اين ايران است که به اين دعوت روي خوش نشان نداد و با آن مخالفت کرد. اما چرا ايران از حضور در ائتلاف آمريکايي عليه داعش خودداري ميکند؟

جواب اين سوال را مي توان در يک استراتژي هوشمندانه رهبر انقلاب نسبت به تحولات منطقه جستجو کرد. در سال ۸۰ نيز تلاش ها و تمايلاتي در داخل کشور براي حضور ايران در نبرد عليه طالبان مطرح شد و عده اي حضور ايران در ائتلاف به رهبري آمريکا را مطرح و تقويت مي کردند. در اين ميان اما رهبر انقلاب قاطعانه وارد شدند و با اين مشارکت نظامي مخالفت کردند.
رهبر انقلاب در تاريخ ۱۳۸۰/۰۷/۰۴ در ديدار خانواده‌هاي شهداي نيروهاي مسلح‌ در اين باره فرمودند:

«ما دولت امريکا را در مبارزه با تروريسم، صادق نميدانيم. آنها صداقت ندارند و راست نمي گويند؛ اهداف ديگري دارند. ما امريکا را براي هدايتِ حرکتِ جهاني عليه تروريسم، صالح نميدانيم. دست امريکا به همه جناياتي که رژيم صهيونيست در اين چند سال انجام داده، آلوده است و در اين روزها هم با کمال قساوت و وحشيگري، جنايات خود را دنبال ميکند. همه بدانند - مسؤولان کشور ما در مجالس خصوصي و در ديدارها همين مطلب را گفته‌اند، بنده هم براي افکار عمومي ملت ايران و دنيا آن را تکرار ميکنم - که ايران اسلامي در هيچ حرکتي که رهبري آن با امريکا باشد، شرکت نخواهد کرد. البته مبارزه با تروريسم و ناامني فضاي زندگي انسانها، يک مبارزه واجب و لازم و يک جهاد است.

هر کس بتواند در اين مبارزه شرکت کند، بايد اين کار را بکند؛ منتها اين يک حرکت جهاني است و بايد رهبرىِ صالحي داشته باشد. مسؤولان ما در اين چند روز تکرار کردند که ما در قالب سازمان ملل حاضريم به اين حرکت کمک کنيم و با آن همراه شويم. من عرض ميکنم: بله؛ سازمان ملل خوب است؛ منتها يک شرط دارد و آن، اين است که سازمان ملل زير نفوذ امريکا و ديگر قدرتهاي بزرگ قرار نگيرد؛ والّا اگر قرار باشد سازمان ملل - چه شوراي امنيت و چه بخشهاي ديگر آن - زير نفوذ آنها قرار گيرد، نميشود به آن اعتماد کرد. ما در گذشته تجربه خوبي در اين مورد نداشته‌ايم.»

اکنون سال ها پس از اين موضع رهبري، مشخص مي شود اين تصميم جمهوري اسلامي ايران تا چه اندازه هوشمندانه و دقيق بوده است. درباره اين اقدام دلايل زيادي وجود دارد. يکي از دلايل عدم حضور ايران در ائتلاف آمريکا عليه طالبان، توجه رهبري نظام به خواستگاه شکل گيري طالبان هم در حوزه تئوريک و هم در حوزه سياسي بود. طالبان اگرچه خواستگاهي سياسي داشت اما بر اساس مطالبات اسلام خواهانه شکل گرفت. عدم حضور ايران در جنگ عليه طالبان ۲ نتيجه ويزه براي ايران داشت:

اول اينکه ايران عليرغم آنکه با ديدگاه هاي طالبان به شدت مخالف بود اما جنگ با طالبان زير پرچم آمريکا را يک آدرس اشتباه به مردم مسلمان منطقه مي دانست. چراکه بر اساس اعتقاد جمهوري اسلامي، آمريکا دشمن بزرگ است و همکاري با آمرکيا عليه يک گروه ديگر که خطر کمتري از آمريکا دارد و اتفاقا مدعي ماهيت ديني و اسلامي نيز هست؛ هرگز به صلاح نخواهد بود. نتيجه مهم ديگر اين اقدام رهبر انقلاب، اين بود که طالبان که دست ساخته سرويس هاي امنيتي بيگانه و سعودي بود، نتوانست قدرت خود را براي تمرکز بر ايران و تشيع متمرکز کند.

اکنون درباره داعش نيز همين ماجرا صادق است. جمهوري اسلامي ايران صراحتا اعلام کرده است که تحت نام آمريکا و در ائتلاف آمريکا عليه داعش شرکت نخواهد کرد. ايران طي چند سال اخير به صورت غير مستقيم با داعش جنگيده است اما حضور در قالب ائتلاف آمريکا عليه داعش يک آدرس انحرافي و اشتباه را مي دهد. ايران معتقد است دست امريکا به جنايت هاي داعش آلوده است و حضور در اين ائتلاف ميتواند جنايت هاي آمريکا در بوجود آوردن و تقويت اين تروريست ها را تحت الشعاع قرار دهد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html